dark eden
Wszelkie materiały na tej stronie zamieszczone są wyłącznie w celach informacyjnych i podlegają prawom autorskim ich twórców. | jeremiasz@darkeden.pl | www.darkeden.pl | © 2009 - 2011 grafik.gda.pl
karty DE
karty Genesis
dark eden
Aktualizacje
01.08.11 Galeria
01.08.11 Turnieje
28.06.11 Pobieralnia
28.12.10 Pobieralnia
28.12.10 Błędy w grze
Mapa graczy
Avangarda VII - 2011
Turniej na Avangardzie VII

wydrukionline.com.pl
dark eden

Faq

Dark Eden

Jest to dział z najczęściej zadawanymi pytaniami i odpowiedziami na nie. Większość z nich pochodzi ze strony twórców gry, ale jest i kilka takich których tam nie ma, a nie raz zostały zadane i powinny otrzymać odpowiedź.
W przypadku pytań nie pochodzących ze strony twórców, posiłkowałem się ustaleniami z forum oraz interpretacjami Stawika z jego strony.

 PYTANIA O ZASADY

ZASADY OGÓLNE
Czy jest jakiś limit żetonów złota we Wspólnej Puli?
Nie. Wspólna Pula jest nieograniczona.

Kiedy gracz anihiluje kartę to odkłada ją koszulką do góry, tak jak karty odrzucane?
Tak. Poza tym żaden gracz nie może przeglądać twojego ani żadnego innego stosu kart anihilowanych.

Czy karta która działa dłużej niż tylko zaraz po jej zagraniu (np. Brak Żywności, Skupienie) od razu trafia na stos kart odrzuconych / anihilowanych?
Aby uniknąć niepotrzebnych nieporozumień, karta tego typu powinna zostać na stole tak długo jak długo oddziałuje na grę. Dzięki temu, nikt nie będzie mógł powiedzieć, że zapomniał o jej działaniu i nie wywoła to niepotrzebnego sporu.

WYKONYWANIE AKCJI
Czy w kroku wykonywania akcji jeden patriarcha/prorok może zagrać więcej niż jeden rytuał/proroctwo?
Tak.

Czy w kroku wykonywania akcji można utworzyć więcej niż jedną grupę ofensywną i defensywną?
Tak można tworzyć dowolną ilość grup. Należy tylko pamiętać, że w skład każdej grupy musi wchodzić minimum dwóch wojowników, a jeden wojownik nie może wchodzić w skład dwóch różnych grup.

BILANSOWANIE
Czy podczas kroku bilansowania mogę najpierw wziąć nadwyżkę produkowanego przeze mnie złota i potem użyć go do zapłacenia za inne potrzebne ikony zasobów?
Nie. Nadwyżkę zasobów złota można dodać do swoich zapasów na końcu kroku Bilansowania, dopiero gdy wszystkie karty w twojej krainie zostaną zbilansowane. Może zbierać również pozostałe zasoby których nie wykorzystasz w bilansie do specjalnych magazynów takich jak Cysterna, Silos czy Spichlerz.

ATAK i NAJAZD
Czy wojownik posiadający tylko taktykę lądową może zaatakować wojownika posiadającego tylko taktykę powietrzną?
Nie. Każdy wojownik może atakować tylko takich wojowników którzy dysponują tą samą taktyką co on. Np. Plamisty Kruk nie może zaatakować Rekruta.

Czy wojownicy z taktyką lądową mogą zapobiec najazdowi z powietrza?
Nie. Każdy wojownik może zapobiec najazdowi tylko wtedy gdy używa takiej samej taktyki jak najeźdźcy. Jeśli więc posiadasz na swoim pograniczy tylko Rekrutów a przeciwnik najeżdża Plamistymi Krukami to może przelecieć nad twoimi obrońcami i najechać twoje miejsca. Jeśli zaś na pograniczu masz tylko Plamiste Kruki a przeciwnik do najazdu używa Rekrutów to mogą oni przejść pod twoimi obrońcami i również najechać twoje miejsca.
Przypis autora strony: Są wojownicy którzy mimo, iż posiadają tylko jedną bądź dwie taktyki, zapobiegają także najazdom przeprowadzanym przy użyci taktyki której nie mają. Jest to specjalna zdolność wojownika i jest ona dokładnie opisana na jego karcie.

W czasie modyfikowania ataku lub najazdu wszyscy wojownicy spasowali. Czy w tym ataku/najeździe zaczyna się następny cykl modyfikacji? Np. w grze z jednym graczem, mój wojownik atakuje jego wojownika. Ja modyfikuję, potem pasuję i czekam na reakcję przeciwnika. On jednak nic nie robi i pasuje. Czy ja mogę wtedy dalej modyfikować?
Tak. To gracz który atakuje/najeżdża rozpoczyna i kończy każdą walkę. Jeśli cały cykl modyfikacji się skończy i wszyscy gracze spasują, może on zagrać kolejną kartę rozpoczynając nowy cykl lub spasować kończąc tym samym walkę i modyfikację. Pamiętaj jednak, że gracz atakujący/najeżdżający nie może zakończyć modyfikacji zanim wszyscy gracze nie spasują.

Co dzieje się gdy podczas ataku bądź najazdu jeden z biorących w nim udział wojowników zostanie przeniesiony? Np. gdy mój rekrut walczy z rekrutem znajdującym się na pograniczu mojego przeciwnika, i przeciwnik zagra Zmianę Rozkazów przenosząc swojego rekruta do swojego oddziału. Czy mój wojownik może podążyć za nim i kontynuować walkę?
Walka kończy się.

Co dzieje się gdy żadne miejsce w krainie nie może być celem najazdu? Np. gdy wszystkie miejsca są odwrócone przez karty Problemy w Pracy, albo gdy w krainie znajdują się tylko Niezniszczalne Skały? Można wtedy najechać przywódcę?
Tak można najechać Przywódcę.
przypis autora strony: Można również najechać przywódcę gdy np. Niezniszczalne Skały blokują dostęp do innych miejsc. Twórcy gry wspomnieli o tym dopiero przy tworzeniu nowych zasad do dodatku GENESIS.

Co jeśli żadnego miejsca w krainie przeciwnika nie można najechać z powietrza, a ja posiadam tylko wojowników mogących najeżdżać z powietrza. Mogę najechać Przywódcę z powietrza?
Nie, nie można najechać Przywódcy. Najpierw trzeba pozbyć się wszystkich innych miejsc z krainy przeciwnika. Jeśli np. w krainie przeciwnika znajduję się tylko Przywódca i Agencja Wywiadowcza która posiada tylko taktykę lądową, nie możesz najechać Przywódcy bo Agencja w pewnym sensie go chroni. Musisz najpierw najechać lub w inny sposób pozbyć się Agencji Wywiadowczej. Dlatego ważne jest, aby posiadać w swojej krainie wojowników z różnymi taktykami.
przypis autora strony: Są oczywiście karty umożliwiające najechanie przywódcy nawet jeśli w jego krainie znajdują się inne miejsca.

Czy mój pojedynczy wojownik może zaatakować jednego wojownika będącego członkiem grupy?
Nie, nie można zaatakować jednego wojownika wchodzącego w skład grupy. Grupa zawsze pracuje razem. Jeśli chcesz zaatakować danego wojownika z grupy, musisz zaatakować całą grupe w skład której wchodzi. W ataku masz do wyboru:
Pojedynczy wojownik może zaatakować pojedynczego wojownika.
Pojedynczy wojownik może zaatakować grupę.
Grupa może zaatakować inną grupę.
Grupa może zaatakować pojedynczego wojownika.

BONUSY WYNIKAJĄCE Z DZIAŁANIA KART
Jeśli na karcie wojownika jest napisane np. że gdy atakują lub najeżdżają tylko tacy wojownicy jak on to dostają jakiś konkretny Bonus do WB, oznacza to, że taki Bonus otrzymuje także wojownik atakujący/najeżdżający w pojedynkę?
Tak. Jeśli np.
Gomoryjski Kastrat udanie najechał jakieś miejsce w pojedynkę, to może wykorzystać swoją zdolność umożliwiającą mu dokonanie drugiego najazdu.
Należy jednak pamiętać, że gdy jakiś wojownik otrzymuje Bonus będąc w grupie, to pojedynczy wojownik tego Bonusu nie otrzymuje - np. wojownicy Piechoty Morskiej Templariuszy otrzymują Bonus +2 do WB gdy są ze sobą w grupie, ale pojedynczy wojownik Piechoty Morskiej takiego Bonusu nie dostaje.

Gdy na wojowniku jest napisane, że otrzymuje on Bonus za innego wojownika w tym samym Oddziale lub Pograniczu, to otrzymuje on Bonus za każdego takiego wojownika znajdującego się w tej samej krainie?
Nie. Jeśli wojownik otrzymuje Bonus za innego konkretnego Wojownika w tym samym Oddziale lub Pograniczu, oznacza to, że dostaje on Bonus za tych wojowników którzy znajdują się w jednym i tym samym Oddziale/Pograniczu. Np. w moim Oddziale mam jednego Centuriona Hordy i jednego żołnierza Hordy a na Pograniczu tylko jednego Żołnierza Hordy. Mój Centurion otrzymuje Bonus +2 do WB za Żołnierza z Oddziału, ale za Żołnierza z Pogranicza już nie otrzymuje Bonusu.

 INNE PYTANIA

Czy karty na których jest napisane "zagraj w swojej turze" można zagrywać w dowolnym momencie swojej tury? Mogę np. zagrać Milicję po swoim kroku Bilansowania?
tak.

 OGÓLNE PYTANIA DOTYCZĄCE KART

WYSPIARZE
Kiedy mogę zagrywać wojowników uważanych za Wyspiarzy?
Aby zagrać karty Wyspiarzy należy mieć w swojej krainie
Pismo Inkwizytora Benediktusa albo Wpływ Hardinga (pozwala on zagrywać karty dowolnej przynależności). Dodatek GENESIS będzie zawierał Przywódców Megakorporacji i Bractwa, a także ich ambasady.
Przypis autora strony: Niestety dodatek GENESIS nie został wydany.

No dobrze, mam Pismo Inkwizytora Benediktusa w grze, ale nie posiadam, żadnej karty która pozwalała by mi zagrywać karty przynależne do Megakorporacji i Bractwa. Czy to nie koliduje z zasadą o przynależności?
Nie. Pamiętaj, że w Mrocznym Raju, zasady na kartach zawsze są ważniejsze od Zasad Ogólnych. Pismo pozwala Ci zagrywać karty wojowników uważanych za Wyspiarzy. Zasada ta jest ważniejsza od Zasad Ogólnych.

CZASZKI
Jeśli w krainie przeciwnika nie ma żadnych kart miejsc a ja pomyślnie najadę jego Przywódcę, to mogę dołączyć do swojego Przywódcy Czaszkę, płacąc oczywiście jej koszt?
Tak. Karty Czaszek mogą być dołączane także po udanym najeździe na Przywódcę, tak samo jak po najechaniu miejsca.

PROROCTWA / RYTUAŁY
Czy można zagrać kilka takich samych Proroctw / Rytuałów w jednym Kroku Wykonywania Akcji? I czy ich działanie się kumuluje?
Tak. Można zagrać kilka takich samych
Proroctw / Rytuałów i jeśli to możliwe, to ich działanie kumuluje się.

 INDYWIDUALNE PYTANIA DOTYCZĄCE KART

PRZYWÓDCY
CAIN MOURNER
Czy wojna błyskawiczna kumuluje się ze zdolnością Caina?
Tak efekt ten kumuluje się i wojownicy mogą najeżdżać 4 razy.

JONAH SAND
Czy Jonah otrzymuje złoto za wszystkie niewykorzystane jednostki Surowców, czy tylko za te które znajdują się na jego karcie?
Za wszystkie.

NEFARYTA ANCYRITE
Czy Nefaryty jako Przywódca, którego wojownicy uważani są za Godnych Mrocznej Harmonii, pozwala zagrywać Dary na wojowników dowolnej przynależności czy tylko na wojowników Legionu Ciemności?
Wszyscy wojownicy Ancyrite są godni, niezależnie od przynależnoœci.

MIEJSCA
BARYKADA
Mój przeciwnik ma Barykadę obok Pola minowego. Barykadę należy najeżdżać zanim najedzie się jakiekolwiek inne miejsce lądem. Pole minowe natomiast nie pozwala najechać miejsc przyległych do siebie zanim nie najedzie się pola minowego. Co więc powinienem zrobić przy najeździe lądem?
W tym przypadku obie te karty musisz najechać najpierw jeśli najeżdżasz lądem. Działanie obu tych kart jest tak samo ważne, więc najeżdżający może wybrać które z nich chce najechać. Należy jednak pamiętać, że ze względu na ograniczenia na barykadzie, musisz najechać jedno z tych dwóch miejsc zanim najedziesz jakiekolwiek inne miejsc w tej osadzie lądem.

CENTRUM DOWODZENIA
Czy kiedy mam dołączoną do Przywódcy kartę Cena Wojny, a w swojej krainie posiadam Centrum Dowodzenia, to dobieram karty normalnie do siedmiu czy tylko do sześciu?
Karta Centrum Dowodzenia nie chroni przed działaniem karty Cena Wojny, ponieważ nie jest to bezpośrednie działanie innego gracza na twoje karty. Musisz więc dobierać mniej karty w czasie kroku Dobierania o tyle ile dołączonych masz Cen Wojny, nie zależnie od tego czy w krainie masz Centrum Dowodzenia czy też nie.

NOTRE DAME
Czy mogę wykładać moich wojowników Templariuszy w czasie tury mojego przeciwnika?
Tak, w dowolnym momencie to w dowolnym momencie.

A czy mogę wykładać moich wojowników Templariuszy w krokach Atak i Najazd?
Ponieważ jest to kwestia dość mocno sporna, na forum zostało ustalone, że nie, aby uniknąć sytuacji, w której gracz posiadając w krainie Notre Dame i Szpital wykładał by od razu z powrotem swoich pokonanych wojowników uniemożliwiając tym samym najazd na swoją krainę.

Czy mając w krainie Notre Dame i dołączoną do Przywódcy Zaliczkę moi wojownicy nadal nic nie kosztują czy mają koszt początkowy 1?
Nadal nic nie kosztują.

Jeśli posiadając Notre Dame w krainie, nie wykonam akcji, np. po to aby położyć żeton na swoim Obozie Szkoleniowym, albo żeby zagrać kartę typu Melancholia, to mogę zwerbować wojownika w innym ze swoich Kroków? Np. w Kroku Bilansu?
Nie. Werbowanie wojownika zawsze jest Wykonaniem Akcji. Nie zależnie od tego w jakim momencie twojej tury czy innego gracza to się stanie. Jeśli więc, w swojej turze położysz żeton na Obozie Szkoleniowym, czy chcesz zagrać kartę typu Melancholia, to nie możesz zwerbować w ciągu całej tej tury żadnego wojownika.

OBÓZ PRACY
W Obozie Pracy można umieszczać wojowników którzy mają zostać odrzuceni po przegranej walce. Ale co jeśli gracz którego wojownik przegrał, ma w swojej krainie Szpital? Co wtedy dzieje się z zabitym wojownikiem?
Jeśli gracz kontrolujący wojownika który przegrał ma w swojej Krainie Szpital, to najpierw on decyduje czy bierze swojego wojownika do ręki, a dopiero gdy postanowi, że tego nie robi, wojownik który zginął może zostać umieszczony w Obozie Pracy.

Gdy wojownik po przegranej walce w wyniku działania np. karty Nieżyczliwość albo Plugawy Głód ma zostać anihilowany zamiast odrzucony to mogę wziąć go do Obozu Pracy?
Nie. Do Obozu można, wziąć tylko wojowników którzy mają być odrzuceni a nie anihilowani.

Jak powinienem traktować wojowników posiadanych w Obozie Pracy? Czy pobierają oni ikony zasobów i czy działają na nich karty intryg?
Wojownicy umieszczeni w Obozie Pracy jedyne co robią, to dostarczają ikon wybranych przez właściciela Obozu. Nie pobierają, żadnych ikon zasobów i nie można oddziaływać bezpośrednio na nich, żadnymi kartami Intryg.

OBÓZ SZKOLENIOWY
Czy wykładając Obóz Szkoleniowy można wybrać przynależność ogólną?
Tak. Jest to przynależność jak każda inna.

SKARBIEC
Czy gdy posiadam w swojej krainie Skarbiec to niweluje on działanie karty Zaliczka?
Nie. Zaliczka nie wpływa bezpośrednio na zasoby złota gracza, więc Skarbiec nie niweluje jej działania.

A czy Skarbiec chroni przed działaniem karty Podział Bogactwa?
Tak. Ta karta oddziałuje bezpośrednio na zasoby złota więc Skarbiec chroni przed jej działaniem.

PIŻMIEJ SPOD ZNAKU PÓŁKSIĘŻYCA
Co dzieje się gdy mam Piżmieja Spod Znaku Półksiężyca pod Sanktuarium lub Barykadą?
Piżmiej nie znajduje się obok tego miejsca tylko pod nim. Dlatego może być celem najazdu.

WYTWÓRNIA PAPKI
Tekst na Wytwórni Papki mówi, że miejsce to produkuje pożywienie dla Luterańskich Wojowników. To znaczy, że Luteranie mogą jeśli tylko taką żywność czy mogą też jeść żywność z Ziem Ornych? Jeśli mogą to jaki sens ma karta Wytwórni Papki?
Luteranie mogą jeść każdą żywność. Nie są ograniczeni wyłącznie do żywności z Wytwórni Papki. Na pewno bardziej się ta karta przyda gdy zostanie wydany dodatek GENESIS, ale gdy będziesz potrzebował więcej żywności bo zdecydujesz się zaszaleć i stworzysz talię w której będzie 30 Luterańskich Wiernych to 5 Ziem Ornych może Ci nie wystarczyć! :)
Przypis autora strony: Jak już wspominałem dodatek GENESIS nie został wydany.

WOJOWNICY
BŁOGOSŁAWIONA ŁZA
Czy błogosławiona Łza może ominąć grupę lub wojownika znajdującego się na pograniczu przeciwnika?
Nie, Łza posiada taktykę lądową i jeśli na pograniczu przeciwnika znajdują się wojownicy z taką taktyką (Przyp. autora strony: lub uniemożliwiający najazd tą taktyką) to nie może ona najechać jego krainy. Błogosławiona Łza dostaje po prostu ciekawą zdolność gdy najeżdża sama.

KOZACKI KOMENDANT
Czy Kozacki Komendant jest uważany za Kozaka?
Nie, gdyby był, miał by tekst na karcie "uważany za Kozaka" (tak jak Kozacki Zwiadowca).

OŻYWIEŃCZY LEGIONISTA
Ożywieńczy Legionista nie wymaga żadnych ikon zasobów aby utrzymać go w grze. Czy opis ten na jego karcie oznaczy, że każdy Przywódca może go zagrać, czy oznacza on coś innego?
Nie. Oznacza to tylko, że nie wymaga on żadnych ikon zasobów (np. żywności). Tekst ten jest po to aby było jasne dlaczego na jego karcie nie ma żadnych ikon. Zasada Przynależności nadal obowiązuje.

POJAZD POWIETRZNY PALANKIN
Czy Palankina można atakować?
Tak. On nie może brać udziału w Ataku i Najeździe ale sam może być atakowany.

TRANSPORTER CORARIUS
Czy karta Bombardowanie umożliwia atak Corariusowi mimo, że normalnie nie może on atakować?
Tak, pozwoli ona Corariusowi atakować, ale tylko lądem.

TRENER MASTODONTÓW
Czy Trener może przenieść wojownika również w trakcie trwającego najazdu?
Tak, w dowolnym momencie, to w dowolnym momencie.

ŻOŁNIERZ HORDY
Mój Żołnierz Hordy jest atakowany przez grupę składającą się 3 wojowników piechoty. Czy odejmuje on 1 od WB każdego z nich czy tylko jednego?
WB każdego z wojowników piechoty jest modyfikowane. Np. Żołnierz Hordy jest atakowany przez 100 milionów Ożywieńczych Legionistów (każdy ma WB 1), ale ponieważ odejmuje on każdemu -1 to znaczy, że jest atakowany przez 100 milionów zer, a to za mało by go pokonać! Nie jest to całkiem realistyczne, ale na pewno jest zabawne!

INTRYGI
BŁĘDNE MAPY
Czy kartę Błędne Mapy muszę zagrać zaraz po wyznaczeniu najeźdźców, czy mogę poczekać aż mój przeciwnik dokona modyfikacji i wtedy ją zagrać?
Kartę tą można zagrać tylko po wyznaczeniu najeźdźców, przed fazą modyfikacji. Później już nie. Nowym celem najazdu może być możliwe do najechania miejsce znajdujące się w dowolnej Krainie.

BOSKA PIĘŚĆ
Czy Boska Pięść jest Bronią?
Nie, chociaż rysunek może sugerować, że jest. Ale karta jest prawidłowo opisana.

BRAK WYDAJNOŚCI
Czy mogę zagrać Brak Wydajności na miejsce posiadające tylko niebieskie ikony tak by zmniejszyć ilość produkowanych przez to miejsce zasobów? Np. żeby miejsce produkujące 3 ikony żywności z Brakiem Wydajności produkowało tylko 2 ikony?
Tak. Brak Wydajności można zagrać na dowolne miejsce (z wyjątkiem miejsc na które nie działają żadne karty intryg jak np. Piżmiej czy Pole Minowe) i wybrać dowolną ikonę jaką ma ono wymagać.

BRAK ŻYWNOŚCI
Jeśli mam grupę stworzoną wyłącznie z wojowników jazdy a mój przeciwnik zagra Brak Żywności to jakie WB ma moja grupa?
Grupa składająca się z samej jazdy ma w tym momencie WB równe 0. Brutalne, ale takie są zasady.

Czy podczas działania karty Brak Żywności, mogę przenieść mojego wojownika jazdy używając karty Zmiana rozkazów, albo zdolności wojownika Trenera Mastodontów?
Nie. Brak Żywności uniemożliwia jakiekolwiek działania wojownikom Jazdy (poza obroną), nawet jeśli zostaną one spowodowane zagraniem innych kart. Nie możesz więc, w tym czasie w żaden sposób przenosić wojowników Jazdy, nawet zagrywając Zmianę Rozkazów, czy używając do tego Trenera Mastodontów.
W czasie działania Braku Żywności, nie działają także na wojowników Jazdy, karty umożliwiające im atak (np. karta Szał), najazd (np. Zaciekły Najazd), czy przyłączanie się do grup (np. Zasadzka).

CIĘCIE
Czy mogę zagrać Cięcie gdy moje miejsce jest najeżdżane tylko przez jednego wojownika?
Nie. Musi być co najmniej dwóch najeźdźców aby zagrać tą kartę.

INFILTRACJA
Czy Infiltracja pozwala mi ominąć takie miejsca jak Barykada, Sanktuarium czy Pole Minowe?
Tak. Infiltracja pozwala najechać dowolną kartę w krainie.

KAMUFLAŻ
Czy można użyć Kamuflażu aby najeżdżając ominąć takiego wojownika jak np. Drapieżniak który chroni osadę przed najazdem dowolną taktyką?
Tak, ale tylko wtedy gdy w najeździe przeszkadza mu jeden taki wojownik. Kamuflaż pozwala ominąć jednego wojownika z pogranicza przeciwnika podczas najazdu.

LINIA BRZEGOWA
Moi wojownicy najeżdżają taktyką Morską, miejsce które ma dołączoną Linię Brzegową. Czy jeśli na Linię Brzegową zostanie zagrane Wyrzeczenie w trakcie tego najazdu, to zostanie on przerwany czy mimo to jest kontynuowany?
Do póki nie zostaną wyznaczeni najeźdźcy, to Linię Brzegową można usunąć z gry i tym samym powstrzymać najazd. Jednak po wyznaczeniu najeźdźców, usunięcie Linii Brzegowej nie przerwie trwającego najazdu, ponieważ wojownicy najeżdżający zdążyli już dotrzeć do celu i zaatakować wybrane miejsce.

MELANCHOLIA
Czy przywódca z dołączoną Melancholią zwiększa WB przyległych do niego miejsc?
Nie.

NADEJŚCIE VALPURGIUSA
Jeśli posiadam Wpływ Hardinga w grze, a mój przeciwnik wyłoży Nadejście Valpurgiusa, to muszę odrzucić Wpływ Hardinga?
Tak.

NIC DO STRACENIA
Czy karta Nic Do Stracenia chroni Błogosławioną Łzę i Męczennika gdy po ich wykorzystaniu mają zostać anihilowanie?
Nie. Karta ta nie chroni ich przed anihilacją gdy najeżdżają, bądź gdy Męczennik atakuje. Chroni ich natomiast gdy zostaną zaatakowani, bo dzięki Nic Do Stracenia nie mogą zostać pokonani.

PECH
Czy Pech nie działa na wojowników Jazdy Luterańskiej Triady uważanych za Kawalerzystów?
Tak, Pech na nich nie działa.

PLANY ZNISZCZENIA
Gdy kartę Plany Zniszczenia mam w swoim Składzie, a mój przeciwnik go najedzie to mogę ją zagrać?
Nie. W grze Dark Eden, nie ma żadnych działań wstecznych, a to zagranie było by właśnie takim działaniem. Plany Zniszczenia można zagrać dopiero gdy miejsce zostanie pomyślnie najechane, a skoro Skład został pomyślnie najechany to karty które się w nim znajdują, zostają odrzucone i nie można ich zagrać.

PRZELICZ TO
Czy kartę Przelicz To mogę zagrać również w trakcie trwającego konfliktu i nie zbilansować czyli odrzucić kartę która jest celem ataku bądź najazdu?
Tak. Możesz zagrać Przelicz To w dowolnym momencie, a więc również w trakcie konfliktu i nie zbilansować karty która jest celem, jeśli posiada ona czerwone ikony zasobów, zakończy to trwający konflikt bez rozstrzygnięcia.

PRZEMYŚL TO JESZCZE RAZ
Jak karta Przemyśl To Jeszcze Raz, działa na karty które do zagrania wymagają zużycia Złota lub np. anihilacji innych kart? Skoro karta Przemyśl To..., zapobiega zadziałaniu karty na którą została zagrana to czy trzeba ponieść wymagany koszt tej Przemyślanej karty?
Na karcie Przemyśl To Jeszcze Raz, jest na końcu tekstu zdanie, mówiące o tym, że wszystkie jednostki Złota wydane na zagranie karty są tracone. Oznacza to, że koszt wymagany do zagrania karty trzeba ponieść, nie zależnie od tego, czy na zagrywaną kartę została zagrana karta Przemyśl To... czy nie.

Mimo, że na karcie jest mowa o jednostkach Złota, to trzeba tą zasadę zastosować do każdego kosztu. Jeśli więc, aby zagrać kartę trzeba anihilować inne kary (zagrywając np. Skupie, Sztuczka) to trzeba je anihilować niezależnie od tego czy ona zadziała czy nie. Jeśli do zagrania karty trzeba wydać jakąś ilość konkretnego Złota (np. Terroryzm, Niehonorowe Działanie), to musimy to Złoto wydać, niezależnie czy karta zadziała czy nie.

A co z kartą taką jak Potencjał, która nie ma wymaganego żadnego kosztu początkowego, a do jej działania Złoto wydaje się przez cały trwający konflikt? Jak na nią działa Przemyśl To...?
Wszystko zależy od tego jak zachowa się gracz zagrywający taką kartę, oraz reakcji na to zagranie przeciwnika. Dobrze jest też przyjąć interpretację, że jakakolwiek inna "akcja" następująca po zagraniu karty Intrygi (np. przeniesienie wojownika w Kroku Wykonywania Akcji, czy właśnie wydawanie jednostek Złota na Potencjał) uniemożliwia zagranie karty Przemyśl To... na tą konkretną kartę Intrygi.

W takim przypadku, jeśli gracz zagrywający Potencjał, przy jego zagrywaniu oznajmi od razu, że wydaje na niego np. 5 jednostek Złota, a w tym czasie jego przeciwnik zagra Przemyśl To..., to wydane jednostki zł są tracone.

Ale przyjmując interpretację wspomnianą wyżej, wystarczy jednak przy zagraniu Potencjału, wstrzymać się na chwilę z wydawaniem Złota i dać czas przeciwnikom na reakcję. W tym momencie jest czas na zagranie m.in. Przemyśl To.... Jeśli w tym czasie nikt nie zagra Przemyśl To..., to wydawanie Złota przez gracza zagrywającego Potencjał jest już następną "akcją" i karta Potencjał nie może zostać Przemyślana.

Co dzieje się gdy karta Przemyśl To... zostanie zagrana na kartę pozwalającą obejrzeć karty przeciwnika, ale po ich pokazaniu?
W takim przypadku także przydaje się interpretacja mówiąca o tym, że każda "akcja" następująca po zagraniu karty intrygi, uniemożliwia zagranie na tą konkretną intrygę karty Przemyśl To....
Powoduje to, że po pokazaniu kart przeciwnikowi, nie można już zagrać karty Przemyśl To..., bo nastąpiła kolejna "akcja" uniemożliwiająca takie zagranie.

SKROMNE ZWYCIĘSTWO
Czy po zagraniu Skromnego Zwycięstwa w swoim kroku Atak, pomijam swój krok najazd w tej turze, czy w następnej?
Pomijasz, najbliższy krok Atak, i krok Najazd. Czyli jeśli zagrałeś Skromne Zwycięstwo w swoim kroku Atak, to pomijasz swój krok Najazd z obecnej tury i krok Atak z tury następnej.

SUSZA (KŁOPOTY Z SUROWCAMI, PIRYT, WYCIEK PALIWA)
Czy jeśli zagram na Suszę Wyrzeczenie, to muszę również odrzucić wszystkie inne karty w mojej krainie wymagające żywności?
Nie. Jeśli masz dołączoną Suszę do swojej krainy, musi ona zostać zbilansowana w pierwszej kolejności, podczas twojego najbliższego kroku Bilansowania, a dopiero po niej możesz zbilansować inne swoje karty wymagające żywności. Jeśli nie stać Cię na zbilansowanie Suszy to wtedy musisz odrzucić ją oraz inne karty wymagające żywności (zawsze odrzuca się karty których nie możemy zbilansować). Susza zostaje anihilowana po bilansowaniu, niezależnie czy została zbilansowana czy nie. Jeśli zostanie na nią zagrane Wyrzeczenie przed krokiem Bilansowania, to zostaje ona odrzucona a inne twoje karty wymagające żywności pozostają w grze. To samo dotyczy, kart Kłopoty Z Surowcami, Piryt oraz Wyciek Paliwa.

ŚMIERĆ Z OBŁOKÓW
Czy karta ta daje wojownikom dodatkową taktykę, czy zmienia im tą którą aktualnie posiadają?
Karta ta dodaje a nie zmienia taktykę. Jeśli więc wojownik posiada np. tylko taktykę Lądową, to po zagraniu Śmierci z Obłoków, posiada on dwie taktyki - Lądową i Powietrzną.
To samo dotyczy karty Lądowanie Amfibii działającej na taktykę Morską.

TARCZA
Jakie są ograniczenia karty Tarcza? Czy mogę ją zagrać np. na kartę Solidarność którą należy odrzucić gdy grupa się rozpadnie lub na inną której zasada mówi, że po użyciu należy ją odrzucić lub anihilować?
Zasadniczo, Tarcza chroni kartę przed działaniem zewnętrznym, czyli przed działaniem innych kart takich jak np. Wyrzeczenie. Jeśli jest dołączona do karty której zasada mówi, że po jej wykorzystaniu należy ją odrzucić lub anihilować to Tarcza jej przed tym nie ochroni. Jeśli więc dołączysz ją np. do karty Solidarność to zostanie ona odrzucona razem z tą kartą ponieważ taka jest zasada napisana na karcie Solidarności która musi zostać odrzucona.

UNIERUCHOMIONY
Czy wojownika z dołączoną kartą Unieruchomiony można odrzucić w Kroku Bilansowania nie chcąc ponosić kosztów jego utrzymania w grze?
Nie. Wojownik ten pozostaje w grze tak długo jak długo dołączona jest do niego karta Unieruchomiony i można się go pozbyć jedynie pozbywając się karty do niego dołączonej.

WPŁYW HARDINGA
Czy gracz grający Przynależnością Legionu Ciemności nie może mieć karty Wpływu Hardinga w talii?
Każdy gracz może używać Wpływu Hardinga niezależnie od tego jaką gra przynależnością.

ZALEW NEKROBIONIKI
Gdy mój wojownik z dołączonym Zalewem Nekrobioniki zginie w walce z grupą to ginie tylko jeden z członków tej grupy. Jak zdecydować który, bo na karcie nie ma takiej informacji?
Rzeczywiście na karcie nie ma informacji jak zdecydować który wojownik w tym przypadku również ginie. Rozsądnie będzie, jeśli to właściciel wojownika z Zalewem o tym zdecyduje.

ZALICZKA
Czy Zaliczka dołączona do mojego Przywódcy zwiększa koszt początkowy wszystkich zagrywanych przeze mnie kart o 1, nawet tych które nie mają, żadnego kosztu?
Tak. Wszystkie zagrywane przez Ciebie karty mają teraz koszt początkowy większy o 1. Te karty które nie miały żadnego kosztu, teraz mają koszt początkowy 1. Brutalne Co?

ZASKOCZENIE
Co dzieje się gdy Zaskoczenie zostanie zagrane w trakcie trwania konfliktu na grupę biorącą w nim udział?
Grupa rozpada się, a konflikt zostaje przerwany bez rozstrzygania go. Wojownicy którzy brali udział w tym konflikcie nie mogą ponownie zaatakować, chyba że zostanie zagrana karta umożliwiająca im kolejny atak.

ZMIANA ROZKAZÓW
Co dzieje się gdy zagramy Zmianę Rozkazów na wojownika biorącego udział w walce? Czy konflikt zostaje przerwany?
Wojownik na którego została zagrana Zmiana Rozkazów zostaje przeniesiony w normalny sposób, a trwający konflikt zostaje przerwany i zakończony remisem. Ponadto, wojownik który atakował nie może zaatakować raz jeszcze w normalny sposób bo raz już atakował.
Jeśli Zmiana Rozkazów została zagrana na wojownika będącego członkiem grupy, to konflikt trwa nadal, bez tego wojownika, a zagranie na niego raz jeszcze Zmiany Rozkazów nie spowoduje jego powrotu do grupy w której poprzednio się znajdował i nie będzie mógł on ponownie brać udziału w tym konflikcie.

ZMIANA WYGLĄDU
Wojownika który dzięki Zmianie Wyglądu zmienił się w innego wojownika należy uznać, za idealną kopię wybranego wojownika. Czy to znaczy, że ma on identyczne WB i specjalną zdolność wybranego wojownika oraz pobiera takie same ikony i w tej samej ilości?
Tak. Jest dokładnie taki sam jak wojownik w którego się zmienił, więc ma jego zdolność, WB i ikony.


Rozdziały:

PYTANIA O ZASADY

INNE PYTANIA

OGÓLNE PYT. DOT. KART

INDYWIDUALNE PYT. DOT. KART